BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Wednesday, August 12, 2009

Sebutir Bintang...Pergi Tak Kembali..

Pergi Tak Kembali

Setiap insan pastikan merasa

Saat perpisahan terakhir

Dunia yang fana akan ditinggalkan

Hanya amalan yang akan dibawa


Terdengar sayup surah dibaca

Sayu alunan suara

Cemas di dada lemah tak bermaya

Terbuka hijab di depan mata


Selamat tinggal pada semua

Berpisah kita selamanya

Kita tak sama nasib di sana

Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan

Sejahtera, bahagia pulang...kesana

Sekujur badan berselimut putih

Rebah bersemadi sendiri

Mengharap kasih anak dan isteri

Apa mungkin pahala dikirim


Terbaring sempit seluas pusara

Soal bicara terus bermula

Sesal dan insaf tak berguna lagi

Hancurlah jasad dimamah bumi


Berpisah sudah segalanya

Yang tinggal hanyalah kenangan

Diiringi doa dan air mata

Yang pergi takkan kembali lagi

Sedang asyik dengan rakaman talk show di bilik studio, Ustaz Idris tiba-tiba menyapa “ eh..Ustaz Asri Rabbani meninggal dunia kul 11.00 pagi tadi”. Hampir semua sahabat-sahabat yang ada dalam bilik studio terkejut. “Hahhh!!! Aper??? Asri Rabbani?? Aku pun turut terkejut dengan berita yang baru sahaja ku dengari. Dengan hati yang hiba, terlafaz dibibir ”Innalillahi wa inna ilaihiraajiuun...”. Al-Fatihah buat Allahyarham, semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman.

Fikiran masih lagi pada berita sedih dan pilu itu, satu persatu kenangan mengimbas difikiran. Terlalu sukar menerima kehilangan sebutir bintang yang amat bermakna dan sentiasa bersinar dalam dunia industri muzik tanahair. Lebih penting lagi, mesej yang dibawa oleh kumpulan nasyid ini adalah mesej dakwah yang tidak pernah luntur sejak berapa puluh tahun dulu. Walaupun pada mula kemunculan kumpulan ini bermula dengan kumpulan nasyid Nada Murni tetapi langkah kearah memartabatkan industri nasyid tetap berterusan sehinggalah ke hari ini. Mereka lah antara kumpulan nasyid yang mula-mula mencetus kepada perubahan industri muzik bersama Raihan dan Hijjaz sehinggalah lahirlah bintang-bintang baru dalam industri nasyid.

Kehilangan Ustaz Asri Ibrahim merupakan suatu kehilangan yang besar, sukar untk dicari ganti dengan anugerah Tuhan pada kelunakan dan kemerduan suara Allahyarham begitu mengusik jiwa pendengar dengan tarbiah pada bait-bait lagu dan alunan suaranya. Pastinya yang tumbuh tidak sama dengan yang pergi.

Merenung balik lirik lagu ”Pergi Tak Kembali”.. terasa tersentuh, sayu dan hiba. Berpisah sudah segalanya, Yang tinggal hanyalah kenangan,Diiringi doa dan air mata ,Yang pergi takkan kembali lagi..

Bagaikan baru semalam arwah mendendangkan lagu ini, alunan suaranya semacam terasa di telinga, cukup menusuk kalbu. Bagaikan satu petanda, bagaikan satu peringatan buat kita. Dan lirik lagu ini bagaikan pesanan allahyarham buat kita semua setelah pemergiannya. Peringatan demi peringatan dari Allah swt sebenarnya telah lama tetapi kadang-kadang kerana kesoronokan dunia menjadikan kita lupa dan lalai. Bait lagu ini cukup memberi pesan dan peringatan buat kita. Betapa kuasa Allah mengatasi segala kudrat kita sebagai hambaNya yang dhaif. Tidak kira masa, tempat dan hari....saatnya akan tiba jua. Beringat sentiasa dengan beramal dan memperbaiki diri selalu agar kita sama-sama menjadi insan yang tidak rugi didunia dan akhirat. Insyaallah..


0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)