BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Monday, August 24, 2009

Kemeriahan Berbuka Puasa

Setelah seharian menjalani ibadah puasa, saat yang ditunggu-tunggu hampir tiba. Pelbagai juadah berbuka puasa telahpun tersedia. Bagi kebanyakan pelajar UKM, masjid menjadi tumpuan utama sepanjang Bulan Ramadhan. Bersama sahabat berjalan menuju ke masjid seawalnya. Tapi ada juga yang berbuka di luar bersama keluarga, teman-teman dan tidak kurang juga mereka yang telah berjanji dengan pasangan masing-masing memilih destinasi untuk berbuka puasa.

Destinasi terpilih...Masjid UKM yang terseragam indah

Meriahnya makan dalam talam
Syukuri nikmat rezeki yang ada... Syukur, Alhamdulillah..
Menanti detik dan ketika...azan berkumandang
Ceria bersama teman....



Ibadah Puasa penuh dengan kemeriahan, bukan sahaja kemeriahan berbuka puasa tetapi bulan ini juga lebih meriah lagi dengan pahala dan nikmat yang Allah SWT telah janjikan untuk umatNya yang benar-benar menjalani ibadah puasa ini dengan kesempurnaan Iman dan keikhlasan beramal dan beribadah kepada Allah yang Esa.


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:” Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku.” Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk (minyak wangi).” Riwayat Bukhari & Muslim



Begitulah Maha Pemurah dan Maha Pengasihnya Tuhan Pencipta kita, walau perit sedikit dalam beribadah namun tetap membalas segala amal kita dengan kenikmatan pahala dan kegembiraan yang melimpah ruah. Apalagi dapat berbuka puasa dengan kawan-kawan di masjid. Dapat pula makan dalam 1 talam. Ukhuwah itu menjadi lebih indah apalagi segala apa yang ada walaupun sedikit tapi dikongsi bersama. Rasa kesyukuran yang tidak terhingga kepada Allah swt diatas nikmat rezeki yang tidak terhingga. Dikala kita semua menjamah makanan dengan minuman ais yang cukup nikmat, ada lagi insan di luar sana memerlukan sesuap rezeki. Lebih-lebih lagi bila juadah tak habis dan menjadi sisa terbuang...sungguh membazir dan nampak pula tak bersyukur.... "sesungguhnya siapa yang membazir, menjadi sahabat syaitan". Minta lah dijauhkan...

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)