BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Monday, August 10, 2009

Bukan Mudah Mencetuskan Idea

Semalaman memikirkan apa yang perlu ditulis dan dikarang untuk ucapan Timbalan Dekan dan Pengerusi sempena Hari Interaksi Kelab Usahawan Pelajar, Fakulti Pengajian Islam. Pening juga memikirkan tapi apakan daya dah diamanahkan tugas sebagai ajk Protokol & Jamuan. Pasal jamuan makan ni senang sikit nak handle tapi nak buat teks ucapan perasmian ni yang langsung tak berpengalaman.
Aduhhh!! sakit juga memerah otak, kalau orang yang dah biasa mengarang dan menulis ni memang kacang je.. mahu tak mahu kena buat juga. Syukurlah ada teman yang sudi memberikan idea, siap angkat laptop bawa ke bilik kawan. Di depan dah tersedia air mineral sebotol, maruku dan keropok bawang. Ingatkan sambil makan dan minum bolehlah keluar idea membuak-buak ni tapi makin lama mata mula mengantuk. Kawan pula duduk dekat sebelah sambil baca buku undang-undang sempat juga memberi komen dan pandangan. Aku pula asyik baca teks ucapan yang baru sekerat nak siap... emm..sambil berkata sendiri " Kita tidak boleh bergantung selama-lamanya dengan ekonomi luar, kita seharusnya bangun dan sedar tentang hal ini, oleh yang demikian Kelab Usahawan inilah sebagai.......?? sebagai apa yer?? sempat lagi bertanya dengan kawan....sebagai...sebagai... yess!!! sebagai permulaan atau perintis kepada perubahan revolusi generasi akan datang khususnya pelajar Fakulti Pengajian Islam ke arah memartabatkan ekonomi Islam.
Lama juga memikirkan perkataan apa yang paling sesuai untuk menyambung ayat ini. Tak tau sesuai atau tidak yang penting siap. Nampak sangat malas berfikir. Terselit juga dihati inilah aku antara mahasiswa yang malas berfikir. Tapi untuk menyiapkan 2 teks ucapan ni, tetap tak patah hati dan terus berfikir walaupun nampak lembab sikit. Entah jam berapa baru lah berangkat balik ke bilik sendiri. Tu pun belum siap sepenuhnya.
Seawal Subuh dah tersentak dari mimpi indah, selesai tugas yang paling utama. Menghamparkan rasa kehambaan dan kecintaan kepada Yang Esa. Mula lah menyambung kerja yang belum selesai. Masih dengan teks ucapan. Abaikan dulu hal lain yang pentingnya tugas ni mesti disiapkan. Tak sangka pula idea pula mencurah-curah di awal pagi. Alhamdulillah, siap juga akhirnya teks ucapan ni.
Bila difikir-fikirkan balik, sememangnya bukan mudah untuk mencetuskan idea. Apalagi kerja atau tugasan itu bukan bidang kita. Walaupun begitu, satu pengalaman baru yang diperolehi daripada apa yang telah diusahakan. Apabila hasil yang sedikit dari kerja yang sedikit bila diusahakan bersungguh-sungguh akan membuahkan rasa kepuasan dalam diri. Walaupun tak seberapa tapi natijahnya kita menggunakan akal ini untuk berfikir dan menerokai bidang yang baru.

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)