BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Wednesday, August 12, 2009

Benarlah kata-kata Allah swt..

Sahabat mula terfikir, benarlah kalamullah Taala yang bermaksud :

“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Surah al-Ahzab:59)


Peristiwa petang tadi benar-benar menyentak jiwa raga, kerisauan dan keresahan menyelubungi sepanjang berada dalam Bas Mini yang membawanya bersama sahabat disampingnya menuju destinasi yang menjadi tumpuan mahasiswa UKM. Apa lagi kalau bukan ke Kajang.

Semasa Bas Mini berhenti di stesyen KTM, seorang gadis manis menaiki masuk ke dalam bas, dari pandangan mata menampakkan kejelitaan dan keayuan cukup terserlah namun tubuh yang cantik hanya ditutupi dengan pakaian ketat dan cukup menampakkan bentuk tubuh. Di saat itu juga, 3 orang jejaka yang duduk bersebelahan dengan kerusi sahabat mengusik gadis itu tanpa menghiraukan orang ramai yang sama-sama menaiki bas tersebut. Tak lekang dibibir sang jejaka dengan bermacam-macam usikan sepanjang perjalanan ke Kajang. Suara lelaki mengisi ruang bas, “Dik…marilah duk dekat abang sini….abang tak buat apa-apapuuunnnnn..Kita kan 1 Malaysia”. Rakan disebelah pula menambah bicara…mana ada perempuan yang tak cantiiiikkkkkkk, dihentampun tak apeeeeeeeeee!!! Hahahaha….Berderai gelak tawa ke tiga-tiga jejaka tadi. Pemandu bas pun tak mampu berkata apa, Cuma memberi tumpuan kepada pemanduannya. Penumpang yang lain pula tidak menghiraukan keadaan yang berlaku.

Sahabat yang dari tadi gelisah dan mula takut tidak putus-putus beristighfar dan berselawat. Jauh disudut hati, sangat bersyukur kerana ramai-ramai perempuan di dalam bas itu, sahabat tadi langsung tidak disapa dan ditegur oleh lelaki yang duduk di kerusi sebelah apatah lagi diusik sedemikian rupa. Sambil berkata dalam hati, “Syukur Alhamdulillah, dengan berkat berpakaian seperti ini..aku tetap dilindungi Allah. Saat itu aku merasakan diri ini terkurung dalam belon. Tak adapun yang mampu mencapainya, apatah lagi dengan pandangan liar dan usikan yang memuakkan. Sahabat betul-betul bersyukur.

Aku pula berfikir dan menyuarakan pendapat ”bayangkan macamana kalau setiap 1 bas diletakkan seorang Pendakwah dalam masa seminggu sahaja?” Apa akan jadi ye??
Sahabat pun tak terfikir situasi sebegitu, yang mampu diluahkan rasa kesyukuran atas keselamatan dirinya yang masih dilindungi.
Bila sahabat menyatakan ayat al-Quran dari Surah al-Ahzab itu, aku juga berfikir tentang keajaiban dan kebenaran perintah Allah yang nyata dalam ayat tersebut. Tidak perlu disangkal lagi, semua wanita seharusnya sedar dan faham tentang ini. Kadang-kadang zaman sekarang tudung menjadi suatu trend sahaja. Cukup lah bertudung dah menampakkan ciri-ciri pakaian yang disyariatkan oleh agama. Sedangkan pada tubuh yang lain masih belum menepati apa yang dikehendaki oleh Allah swt. Amat takut apabila diri ini terpesong jauh dari petunjukNya. Iman menjadi benteng teguh untuk kita berhadapan dengan gelora badai dunia yang penuh mencabar ini. Semoga ia akan tetap sejati dalam diri insani yang sentiasa mendambakan keredhaan dari Tuhan Yang Esa....

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)