BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Tuesday, August 25, 2009

LADM dalam Berita..


Mahasiswa UKM kongsi pengalaman


FELDA GUGUSAN TERSANG – Pengalaman manis menetap di negara ini pasti menjadi buah tangan bermakna kepada beberapa penuntut antarabangsa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Program Latihan Amali Dakwah Muslim 2009 anjuran Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan UKM membawa beberapa penuntut antarabangsa menikmati pengalaman bermakna bersama keluarga angkat di Felda Gugusan Tersang. Seramai 45 keluarga menerima kedatangan lebih 80 penuntut UKM dengan pelbagai pengisian bermakna sepanjang program berlangsung.
Bagi Abdullah Dogan, 20-an, yang berasal dari Turki, pengalamannya bersama keluarga angkat lebih bermakna selain bergaul bersama penduduk tempatan sepanjang pengajian. Menurutnya, banyak perkara diperoleh bersama keluarga angkat termasuk memahami budaya dan amalan masyarakat Melayu walaupun hanya tinggal beberapa hari bersama mereka. “Saya tidak menghadapi masalah komunikasi memandangkan sudah boleh berbahasa Melayu sejak awal menuntut di UKM. “Layanan baik keluarga angkat member inspirasi dan perspektif baru terhadap saya terutama berkaitan kehidupan masyarakat di perumahan terancang seperti Felda,” katanya ketika ditemui di sini.
Sementara itu, penuntut berasa dari Turki, Sadik Ozata, 20-an berkata, dia gembira kerana berpeluang menikmati pelbagai juadah yang disediakan keluarga angkat. “Saya tidak hadapi masalah untuk menikmati makanan di sini kerana semua yang dihidangkan menepati cita rasa saya dan sebahagian makanan tradisional begitu unik serta menarik perhatian,” katanya.
Saphibi Wangoh, 20-an dari Thailand berkata, keramahan penduduk setempat menambat hatinya sekali gus menanam azam untuk kembali menziarahi keluarga angkat pada masa akan datang. Katanya, biarpun berjiran negara, tetapi gaya hidup kemasyarakatan di situ mendatangkan suasana meriah dan tidak akan dilupakan. “Keunikan masyarakat pelbagai kaum dan budaya menjadikan sebagai tarikan utama untuk mengenali lebih dekat lagi. “Keharmonian dan kebebasan yang dipamerkan meningkatkan semangat saya untuk berusaha mencapai matlamat sebagai bekalan berdakwah walau di mana saya berada,” katanya. Mahasiswa berkenaan berharap pengalaman bermakna ini akan terus mekar di samping memelihara hubungan erat berpanjangan.

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)