BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Sunday, October 25, 2009

PerJuaNgan DiteRuSkaN

Melangkah ke minggu ini, semua pelajar pasti merasa debarannya. Exam oh Exam...dah masuk minggu perjuangan. Berjuang dan bertarung dengan soalan exam yang menjadi kewajipan buat kita sebagai mahasiswa. Setelah menghabiskan satu semester untuk study, masa ini lah yang amat mendebarkan. Sememangnya belajar bukan untuk exam, tetapi belajar untuk mencari ilmu dan pengetahuan. Seterusnya untuk disampaikan kepada orang lain. Exam hanyalah memenuhi syarat...Niat setiap kita jua lah nilaian keikhlasan di sisi Allah SWT.

Minggu study hanya sekejap sangat dirasakan. Persediaan untuk ke medan peperangan belum pun mampu untuk berhadapan dengan bermacam-macam soalan yang sukar untuk diduga. Lain pula dugaan dan cabaran yang berupa gangguan di sekitar kita, dengan keseronokan melayan rakan di ruang sembang, melayari internet untuk menjelajah isu seluruh dunia. Lain lagi dengan Facebook, Myspace, Friendster dan macam-macam lagi. Aku tidak ketinggalan dihanyutkan dengan benda-benda sebegini. Kadang kala ia terlalu melalaikan bila tidak terkawal. Namun melawan segala kehendak nafsu dan keseronokan perlukan mujahadah yang tinggi. Geram juga dengan jari-jemari ini menyentuh laptop yang sememangnya destinasinya di atas meja study. Bila membelek buku yang setebal hampir 900 page, itulah buku Pengenalan Teknologi Maklumat sepenuhnya memakan masa untuk memahami Bahasa Inggeris yang langsung satu perkataan pun tak ada bahasa Melayu. Mula membaca dengan khusyuk tapi mata pula tetiba mengantuk. Alahai....dah datang pula satu penyakit. Cepat-cepat ku alihkan laptop di atas katil, segala nota dan buku-buku ku susun penuh sampai tidak ada ruang untuk aku mengambil peluang untuk merebahkan diri. Biar katil itu milik buku-buku. Padan sikit muka aku ini..

Sedikit kelegaan dirasakan, senang hati bila ketenangan dapat dirasai bila menatap dan menghadap bacaanku. Macam-macam dugaan datang bila kita hendak berusaha mencapai sesuatu yang menjadi impian. Beberapa hari lagi, bukan hari tapi kira jam..Ya Allah..jam dan masa semakin kurang. Tersentak dari lamunan, lena yang panjang tak akan mendatangkan hasil yang diharapkan. Lemah juga untuk mengingati segala fakta-fakta..minda dah lama tak diasah. Terpaksa mulakan dari bawah. Tapi kepayahan itu sangat-sangat dirasakan. satu lagi penyakit yang paling bahaya, panyakit MALAS. Kemalasan inilah membunuh impian dan harapan..
hish...geram sangat bila ia menguasai diri. Untuk bangun melawan segalanya perlu memotivasikan diri sendiri. Muhasabah balik diri ini...perlukah kita rebah pada kemalasan, sedangkan kemalasan itu tidak mendatangkan apa-apa hasil pun. Bahkan Islam sendiri menganjurkan kepada kita agar berusaha dan bersikap rajin. Tidak membiarkan diri lalai dan leka dengan keseronokan dunia. Peringatan itu terdetik dalam hati dan jiwa.. Lemahnya aku sebagai hambaNya.. perjuangan belum pun bermula, aku pula mula tewas dengan cabaran yang datang sebelum melepasi medan juang.

Aku bersama sahabat-sahabat seperjuangan, seketika lagi kita berada di medan pertempuran. Segalanya berada ditangan kita. Memulakan langkah dengan yakin dan penuh kekuatan. Jangan rebah di medan juang ini, selagi panji berkibar teguh di tangan kita. Teruskan perjuangan walau kita terpaksa melangkah dengan payah, merangkak dan bertatih untuk mencapai kemenangan itu. Kemenangan yang menjanjikan impaian hati masing-masing. Semoga kita mampu mencapainya. Usaha dan doa telah kita hamparkan, tawakal pada DIA kita serahkan segalanya. Mudah-mudahan segalanya berhasil. Kita akan tetap teruskan perjuangan ini...Insyaallah ke medan Jaya.. Amen..


"Ya Allah Ya Tuhan kami, berikanlah kami kekuatan jihad untuk rajin berusaha membangunkan agama bangsa dan negara, jadikanlah kami ummat yang cemerlang dimata dunia dengan kekuatan ekonomi, akhlak dan teknologi, agar kami dapat memperkukuhkan pembangunan negara dan mempertahankan maruah kemerdekaan yang engkau anugerahkan kepada kami"

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)