BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Tuesday, October 6, 2009

IkTiBaR



Perlahan-lahan aku membelek Tafsir al-Quran, meneliti beberapa ayat al-Quran yang menarik hati untuk diketahui sebagai melihat betapa kebesaran dan kekuasaan Allah SWT yang tiada tandingan. Bukan menduga apa-apa mahupun membuat kesimpulan daripada apa yang terjadi di bumi bertuah “Padang” Indonesia. Tapi cukuplah ia sebagai peringatan buat kita!

Gerun bila setiap bait kalamullah dibaca yang begitu menusuk di kalbu.


“Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau Dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya. Dan berapa banyak umat-umat Yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya” (Surah al-Isra 17 : 16-17)

Dalam ayat yang lain juga dijelaskan bahawa firman Allah SWT : “Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz). (Surah al-Isra 17 : 58)

Kehidupan di dunia ini terlalu indah. Seindah hamparan duniawi yang penuh dengan kenikmatan yang tidak terperi banyaknya. Kemahuan dan kehendak hati tidak dapat jua dipuaskan dengan apa yang ada. Mencari dan terus mencari. Ingin sahaja memiliki dunia ini sebagai ganti pada kepuasan, namun segalanya tidak dapat dicapai.

Sekilas memandang kurniaan Tuhan Yang Maha Esa, cukup menjawab segala yang ada di dunia ini adalah milikNya jua. Kita hanya hamba, bukan raja pada dunia. Sedar atau tidak, pengakhiran hidup ini adalah kembali jua kepada Nya. Antara menemui ajal ataupun menemui hari pengakhiran. Segalanya adalah ketentuan Allah. DIA jua yang mengatur kehidupan ini. Sebagaimana tugas kita telah ditaklifkan. Telah nyata perintah Allah ”Tidak Aku jadikan Jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu”.



Apa yang berlaku segalanya adalah atas kuasa Allah SWT. Banyak bencana dan malapetaka yang berlaku, sebenarnya ia merupakan peringatan dari Allah agar manusia sedar dan tidak alpa. Dugaan yang datang menguji sejauhmana keimanan kita kepadaNya. Ada ketikanya azab itu ditimpakan di dunia lagi dan yang selebihnya mungkin di akhirat nanti. Hanya kita yang akan menilainya dan mengemudi perahu kehidupan ini. Kita juga yang memilih jalan di hadapan sana....

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)