BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Saturday, October 3, 2009

Kemeriahan Hari Raya 2009


“Bila balik raya? Raya di mana? Ramai juga kengkawan yang bertanya, biasanya orang yang jauh akan ditanya dengan soalan yang sama. Apalagi duduk seberang Borneo di Semenanjung Malaysia ni tambahan pula berjauhan dengan keluarga.

“Raya tahun ni tak balik pun, first time tak balik raya. Insyaallah beraya di Kelantan” itu lah jawapan yang dirasakan menjawab soalan kawan-kawan.

“aik?? Raya tempat siapa? Ooo…nak jadi ore kelate yea..? sempat juga mengusik sahabat aku yang seorang ni.

Alhamdulillah, raya tahun ni penuh makna walaupun tak dapat beraya dengan family di kampung. Sangat bersyukur kerana dapat mempelajari sesuatu yang berbeza dengan suasana di tempat sendiri.

Perjalanan pada 28 Ramadhan itu merupakan perjalanan yang panjang bagi aku kerana untuk sampai ke negeri pantai timur itu memakan masa berjam-jam tambahan pula semua warga kota mula pulang ke desa masing-masing untuk menyambut raya yang hanya tinggal beberapa hari lagi. Walaupun mengambil masa yang lama untuk perjalanan kali ini yang sangat berbeza dengan perjalanan biasa ketika balik ke kampung ku di Sabah Bawah Bayu, namun kegembiraan di hati tetap terpancar. Tidak sabar rasanya memijakkan kaki ke negeri yang terkenal dengan “Kota Serambih Mekah”. Sekian lama memasang impian ke kota itu tetapi dikesempatan yang singkat ini sudah cukup memberikan aku seribu kenangan dan pengalaman biarpun tidak sempat menjengkuk “Pasar Siti Khadijah”.

Hari raya disambut dengan seadanya, nak kata tak meriah tapi rasa meriah juga bila dapat berkunjung ke rumah sanak saudara bapa saudara ku. Kelihatan serombongan lengkap dengan pakaian raya yang kemerah-merahan kecuali aku yang tetap solo terselit juga diantara keluarga. Berbeza dengan yang lain tapi itu tidak menimbulkan masalah untuk aku menyesuaikan suasana raya di tempat orang. Berhari raya dengan seluruh rombongan keluarga menambahkan lagi hubungan rapat yang sedia terjalin. Begitu seronok dirasakan. Tapi terkenang juga kemeriahan raya di kampung sendiri. Hanya mendengar khabar dari jauh, sambutan raya di kampung cukup meriah walaupun aku tiada bersama.

Aku sempat beraya di Kelantan sampai hari raya pertama sahaja, hari raya ke-2 aku bersama mak sedara sefamily dah pun berangkat balik ke KL. Apabila beraya di tempat orang sememangnya rasa perbezaan tu tetap ada. Terheran pun ada juga terutama budaya memberi “Duit Raya” kepada kanak-kanak. Mungkin itu sudah menjadi budaya di tempat orang tetapi di tempat sendiri bukan lah suatu kewajipan dan kurang dibudayakan. Mungkin adapun tetapi amat berbeza dengan suasana ditempat orang terutama di Semenanjung Malaysia ini. Sepanjang berkunjung ke setiap rumah, aku melihat perkara ini menjadi satu kewajipan. Bila duit dihulur setiap kali ke rumah saudara mara. Begitu juga yang datang akan membalas dengan memberi duit raya kepada setiap anak-anak. Tidak lah dikatakan salah benda ni tapi hanya melihat perbezaan di tempat sendiri dengan tempat orang. Mungkin ini juga satu pengalaman baru bagi diri ini.

Sesaat terkenang juga suasana raya ditempat sendiri, baju sedondon tidaklah dimestikan. Itu terpulang dengan diri masing-masing. Kadang-kadang baju raya tahun lepas juga akan menjadi baju raya tahun ini dan mungkin tahun-tahun seterusnya. Tidak juga sibuk menyediakan duit raya. Seandainya adapun hanya sekadar yang termampu sahaja untuk anak-anak sedara sendiri. Melihat keluarga sendiri, menu dan hidangan menjadi kepentingan untuk dijamu kepada tetamu dan sanak-saudara yang datang dari jauh mahupun dekat. Mungkin juga raya sebelum-sebelum ni menjadi pengajaran bila makanan yang dihidangkan tidak mencukupi. Beginilah bila dah jadi keluarga besar. Malu juga mengenang keadaan itu sebab bagaikan sekampung yang datang tetapi sungguh menjadi kenangan terindah bila mana seluruh sanak saudara berkumpul bersama dan dapat saling kenal-mengenali serta merapatkan lagi hubungan kekeluargaan. Masa raya sebeginilah semua keluarga dapat berkumpul bersama. Itulah sebabnya hidangan dan juadah raya begitu menjadi yang penting dan utama. Takut pisang berbuah 2x lagi… Sedikit sebanyak menggambarkan perbezaan suasana raya ditempat sendiri dengan di tempat orang. Apapun segalanya menjadi kenangan terindah dalam hidup.

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)