BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Sunday, October 18, 2009

PeRjaLanaN Yang MenYakiTkan PanDanGan MaTa


Perjalananku ke KL pada hari orang India menyambut Deepavali begitu jauh dirasakan. Aku menaiki train dari stesyen KTM Nilai ke stesyen KTM Bank Negara. Sempat juga melelapkan mata semasa dalam train. Keadaan sesak dan berhimpit-himpit membuatkan kepala jadi pening. Aku tidak ditemani siapa-siapa, hanya seorang diri mengatur langkah untuk berjumpa dengan Mak saudara ku. Dengan tujuan ingin menghantar barang dan mengambil kiriman kuih raya dari kakak yang datang sekejap ke KL. Gembira juga hati walaupun tak dapat beraya di Sabah tapi dapat juga merasa kuih raya yang diterbangkan khas dari kampung dan kakak buatkan khas untuk ku. Alhamdulillah, seperti yang dijanjikan kami bertemu di SOGO. Hanya sekejap sahaja, sempat bersembang dengan mak saudara aku terus melangkah pergi untuk balik ke UKM. Tidak ada tujuan lain, malas juga nak berjalan seorang diri.

Aku terus menunggu ketibaan train ke Seremban, ramai juga orang yang menunggu..mungkin sebab perayaan Deepavali dan kebetulan hujung minggu. Bila train sampai, aku terus masuk bersama-sama kumpulan yang lain. Terpaksalah berhimpit-himpit dengan orang lain bila musim-musim cuti begini sememangnya orang ramai yang keluar ke bandar dan ke destinasi masing-masing. Alhamdulillah, dapat juga duduk bila ada ruang kerusi yang kosong. Aku duduk disebelah beberapa orang gadis India yang berpakaian sari. Cantik sungguh sari dan hiasan inai di tangan mereka. Teringin nak bertanya tetapi aku tidak ingin mengganggu perbualan mereka yang dari tadi begitu rancak, aku sendiri pun tidak memahaminya, hanya menjadi pendengar setia.


Bila train berhenti di stesyen Kuala Lumpur, masuklah sekumpulan anak remaja bersama pasangan masing-masing. Aku hanya melihat dari jauh gelagat mereka. Mula-mula mereka berdiri hampir dengan pintu, memandangkan orang lain nak masuk, mereka berpindah tempat betul-betul di hadapan ku. Sambil berdiri, sempat lagi berkelakuan tak senonoh. Bergelak ketawa dan berpeluk-pelukan. Aduh!!! Geram betul..dalam hati ni, kenapalah adegan ni berlaku depan mata. Sungguh menyakitkan hati, apalagi mata yang memandang ni. Sensitif sangat bila tengok benda-benda macam ni. Sejak akhir ini, aku sangat dan amat-amat sensitif dengan hal-hal sebegini. Tambah pula berlaku depan mata, diam bukan bermakna suka tapi selemah-lemah iman tidak membenarkan dalam hati atau tidak redha dengan perbuatan yang mengundang kemungkaran. Kemarahan hati yang tidak mampu dikawal lagi, dengan beraninya aku mengeluarkan kamera dari dalam beg. Di depan anak remaja itu jugalah aku memasang bateri kamera dan dengan selamba aku menangkap gambar mereka. Terkejut pun ada, muka gembira pun terpancar di wajah pasangan remaja itu.Aku berbuat demikian, sekurang-kurangnya mereka sedar. Mungkin dalam keadaan dah seronok mereka dah tak sedar diperhatikan Yang Maha Melihat dan Malaikat kiri kanan yang mencatat segala perbuatan manusia. Tapi sedarlah ada manusia sekeliling yang memerhati. Aku tak tau kuasa apa yang tiba-tiba muncul dalam diri. Kalau orang lain mungkin dah tak terfikirpun nak tangkap-tangkap gambar. Kalaulah remaja itu samseng, dah lama aku dibelasah. Bila melihat perlakuan yang tak senonoh itu, mungkin kalau orang lain yang berkelakuan seperti itu, hairan tu kurang sikit tapi yang amat memalukan perempuan tu siap bertudung lagi.
Zaman sekarang ni...benda-benda macam ni dah tak diherankan lagi, bilamana perkara seperti begini biasa dilihat di mana-mana. Tapi sedar lah... imej yang dibawa adalah Islam. Orang India dan Cina yag duduk di sebelah aku hanya melihat perlakuan dan adegan pasangan remaja itu. Tak tahu lah apa yang difikirkan. Aku hanya tunduk, malu nak mendongak kerana di hadapan aku remaja Melayu, Islam sesuka hati menonjolkan perlakuan seperti itu.

Dalam hati hanya berdoa..mohon Allah tunjukkan jalan yang benar kepada mereka. Semoga aku juga sentiasa dalam peliharaanNya. Sampai di stesyen MidValley, pasangan remaja itu keluar dan barulah rasa luas pandangan mata ini. Sepanjang perjalanan ke detinasi ku, aku hanya berfikir dan bermuhasabah. Istighfar dan berselawat...mohon dipermudahkan perjalananku yang berseorangan ketika itu... Alhamdulillah, aku sampai ke kolej kediamanku sebelum jam 2 petang.

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)