BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Info semasa

SALAM UKHWAH MAHABBAH FILLAH

Friday, December 25, 2009

MenuJu HijRaH

Sekian lama tidak menulis...terdetik di hati sedikit rindu untuk menggerakkan pena maya. Alhamdulillah, di permulaan hijrah ini diberi kesempatan lagi untuk meneruskan kehidupan seterusnya dapat menikmati udara segar hamparan nikmat dari Allah swt. Ku syukuri anugerah yang tidak terperi ini.
Kehadiran Muharam 1431Hijrah datang menggantikan 1430Hijrah yang telah berlalu. Ada yang mengimbas kenangan lalu, menyimpan memori semalam sebagai kenangan terindah dalam diari kehidupan. Aku...masih di sini, merenung masa lalu dan apa yang akan berlaku di masa hadapan. Sering kali juga tertanya-tanya..adakah masih ada waktu setelah angka tahun makin berubah dan bertambah. Kekadang sedikit rasa takut dan gusar. Ala...untuk apa dirisaukan, umur masih muda..tahun 2020 pun belum sampai. Wawasan tu mesti dicapai. Ya...itulah impian negara ke arah sebuah negara yang lebih maju. Tapi..sedar atau tidak, detik masa tidak akan menunggu tercapainya wawasan itu bahkan impian kita belum tentu tercapai seumpama rasa hati yang ingin mencapai langit yang tinggi apalagi untuk mengenggam dunia.
Muhasabah di dasar hati, berfikir di minda..menongkah dunia fana...Wah! rupanya detik masa tetap berlalu. Siapa kita untuk melawan aturan Tuhan. Segalanya pasti telah ditentukan.. terpulang untuk kita mencorak acuan diri sendiri. Mahu atau tidak..atas diri kita jua. Masa tidak pernah menunggu kerana ia tetap berlalu..meninggalkan kita yang sering lalai dan alpa. Seperti insan kerdil ini.
Terbaca satu renungan dari Imam Ibnu Qayyim :
"Antara amal dan hati terdapat jarak dan jarak tersebut dipenuhi dengan banyaknya rintangan yang dapat mencegah sampainya amal ke relung hati sehingga terkadang seseorang melakukan banyak perbuatan baik, namun tidak sampai ke relung hatinya rasa cinta, rasa takut, pengharapan kepada Allah, zuhud terhadap dunia, cinta akhirat dan amal baiknya tersebut tidak pula dapat memberikan cahaya yang dapat membezakan antara kekasih Allah dengan musuh Allah, tidak dapat membezakan antara yang benar dan salah dan tidak mempunyai kekuatan dalam menjalani urusannya. Jika pengaruh amal baiknya tersebut dapat sampai ke relung hatinya, maka akan bersinarlah hatinya, dia akan melihat kebenaran dan kebatilan dan dapat membezakan antara kekasih Allah dan musuhNya"
Mudah mengatakan senang tapi bukan senang untuk melaksanakannya. Begitulah banyak rintangan untuk kita sampai kepada suatu destinasi. Dari kemunduran kepada kemajuan, dari kebatilan kepada kebenaran, yang buruk kepada baik. Adapun perubahan kadang kala tidak seistiqamah kata yang terlafaz. Inilah manusia bernama al-insan..
Hati tidak seteguh para mujahid dan mujahidah, masih lemah dan memerlukan kekuatan. Seperti diri yang sentiasa mengharapkan panduan untuk menyelusuri kehidupan yang berliku. Sering kali lemah dan tersungkur pada nafsu yang merajai. Kekuatan dari Allah jua tapi kita sering mengharap pada manusia sedang diri sendiri mampu untuk memulakan langkah. Allah swt telahpun mengingatkan "“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang pada diri mereka ” QS 13:11.
Hanya kita yang mampu berfikir dan bertindak untuk diri sendiri. Selain panduan dari sahabat yang sentiasa memberi pesan dan nasihat. Sesungguhnya masih ada yang sayang bilamana cukup diri menyayangi diri sendiri. Hijrah yang paling bermakna ketika kerelaan dan kesedaran hati untuk mengubah diri kepada yang lebih baik. Untuk menggapai impian perlu ada perjuangan dan setiap perjuangan memerlukan pengorbanan. Pengorbanan yang berlandas pasti tiada menyusur dilema kerana matlamat yang satu telahpun terpandu. Semoga diberi hikmah dan pengajaran. Insyaallah...Selamat menuju Hijrah...Salam Maal hijRah 1431H.

0 comments:

Buat Renungan Bersama

"Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.dan berapa banyak umat-umat yang Kami telah binasakan sesudah zaman Nabi Nuh; dan cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) mengetahui lagi melihat akan dosa-dosa hambaNya"
(Surah al-Isra: 16-17)